22.08.2013

Ciasto ze slonecznikiem :)

Jakiś tydzień temu mieliśmy mieć gości, a jak wiadomo goście = ciasto :D Baaardzo dawno nic nie piekłam i kompletnie nie miałam pomysłu co zrobić.
Przypomniałam sobie o przepysznym cieście ze słonecznikiem które dość często robi moja siostra.
Zadzwoniłam, poprosiłam o przepis i zabrałam się do pracy ! :D
Przepis odrobinę zmodyfikowałam tzn zwiększyłam ilość składników, początkowo biszkopt miał być z 6 jaj a masa z jednej puszki krówki i kostki masła. Poniżej podam Wam proporcje z których ja zrobiłam ciasto.



Ciasto ze słonecznikiem 

Biszkopt: 
- 8 jaj
- 265g cukru
- 180g mąki pszennej
- 70g mąki ziemniaczanej
- 1,5łyżki kakao  (jeśli lubicie ciemniejsze biszkopty możecie dodać więcej)
- 0,5 łyżeczki proszku do pieczenia

Oddzielamy białka od żółtek, do białek (w temp. pokojowej) dodajemy szczyptę soli i ubijamy do momentu powstania gęstej piany.
Następnie ciągle miksując stopniowo dodajemy cukier. Miksujemy aż cukier się rozpuści.
Do piany dodajemy po 1 żółtku mieszając całość mikserem na małych obrotach.
Mąki + kakao + proszek do pieczenia przesiewamy i dodajemy do piany , DELIKATNIE mieszamy drewnianą łyżką lub trzepaczką . Ja robiłam to stopniowo , przesiałam na pianę część mąki , rozmieszałam trzepaczką , dodałam koleją część itd.

Biszkopt wylewamy na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia. Pieczemy w 180 stopniach 20-25 minut(do suchego patyczka).
Po upieczeniu zawsze zostawiam biszkopt w otwartym wyłączonym piekarniku do ostygnięcia.
Zimny biszkopt przecinamy poziomo na 2 równe części.


Masa:- 1 i 3/4 puszki masy krówkowej
- 1,5 kostki masła/margaryny Palma
- 40dag łuskanego słonecznika
- 3łyżki miodu
- 2,5 łyżki masła

Masło i miód rozpuszczamy na patelni, wrzucamy słonecznik (nie wykorzystałam całych 40dag, ok 35). Prażymy słonecznik ciągle mieszając aż większość ziarenek będzie miała złoty kolor. Odstawiamy do wystudzenia. Słonecznik stwardnieje ale łatwo możemy go pokruszyć rękami lub walkiem (przez woreczek)

Masło/margarynę przekładamy do miski i ucieramy na biały puch. Następnie stopniowo(po łyżce) dodajemy masę krówkową i ucieramy , początkowo miałam dodać 1,5 puszki ale nadal było czuć margarynę więc dodałam 1 i 3/4.

ok 1/4 masy przełożyłam do innego naczynia ponieważ chciałam posmarować nią wierzch ciasta, jeśli chcecie zrobić np polewę lub inną dekorację w następnym kroku wykorzystajcie całą masę.

Masę łączymy z zimnym pokruszonym słonecznikiem.

Biszkopt nasączyłam wodą z cukrem (1/4 szklanki wody, 4 łyżeczki cukru) aby był delikatniejszy i bardziej wilgotny.

Na 1 część biszkoptu nałożyłam całą masę ze słonecznikiem, przykryłam drugim biszkoptem.
wierzch posmarowałam pozostałą masą - bez słonecznika i zrobiłam dekorację.

Całość prezentuje się tak :









Ciacho jest przepyszne ! Wszyscy którzy lubią karmel będą zachwyceni ! :)

5 komentarzy:

  1. Ciasto jest przepyszne! Moja mama je piecze od kilku lat, ale na wierzch daje bitą śmietanę a na to wórki z czekolady gorzkiej:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mmmm, aż mam smak na kawałeczek :P

    OdpowiedzUsuń