12.02.2013

Shrove Tuesday - angielski tłusty wtorek i przepis na pączki :)

Dziś ostatni dzień karnawału - wtorek, tuż przed środą popielcową. W Anglii obchodzony jest dziś tradycyjny Shrove Tuesday lub jak kto woli Pancake Day. W wolnym tłumaczeniu można ten dzień uznać za odpowiednik polskiego tłustego czwartku. Dla anglików naleśniki oznaczają dostatek, zjadając je w ostatni dzień karnawału przygotowujemy się do postu. Polacy natomiast czczą koniec karnawału piekąc pączki i faworki w tłusty czwartek.
Mieszkam w UK i aby obu tradycjom stało się zadość, 5 dni temu na naszym stole gościły pączki, a dziś naleśniczki, jednak nie polskie, a angielskie pancakes. Przepis dawno dawno temu pojawił sie na blogu, link tu, a poniżej zdjęcia dzisiejszych naleśniczków.



Wyszły pyszne, od dziś nasze ulubione to te z miodem z pasieki mojego taty <3 



Teraz kolej na przepis z którego robiłam pączki :)


Pączki :)

Składniki:

- 25 dag mąki pszennej
-125 ml mleka
- 2,5 dag drożdży świeżych
- 2 łyżki cukru
- szczypta soli
- jedno jajko
- 2 żółtka
- 3 dag roztopionego masła

Wykonanie:

1. Najpierw musimy zrobić rozczyn z drożdży, podgrzewamy mleko (najlepiej w dość dużym naczyniu), wsypujemy do niego łyżkę mąki i łyżkę cukru oraz pokruszone drożdże, mieszamy, odstawiamy w ciepłe miejsce na ok 15-20minut, aż drożdże się spienią.

2. W czasie gdy drożdże 'rosną' przesiewamy mąkę do miski, dodajemy sól. Następnie ucieramy jajko i żółtka z pozostałym cukrem przez około 10 minut mikserem.

3. Gdy rozczyn jest gotowy wlewamy go do mąki i mieszamy łyżką, później dodajemy ubite jajka. Ciasto wyrabiamy ręką przez około 15 minut, żeby było gładkie i odchodziło od rąk. W tym momencie musiałam dosypać więcej mąki bo ciasto było zbyt rzadkie. Po wyrobieniu dodajemy roztopione ale chłodne masło, mieszamy do połączenia składników.

4. Ciasto przekładamy do wysypanej mąką miski, przykrywamy ściereczką i odkładamy w ciepłe miejsce na ok 1h. W tym czasie powinno podwoić objętość.

5. Gdy ciasto jest gotowe, przekładamy go na stolnicę i chwilkę wyrabiamy. Następnie wałkujemy na ok 2-2,5 cm i wycinamy małą szklanką krążki. Niektóre z moich pączków po wycięciu szklanką formowałam w rękach aby nabrały kształtu kulki, ale to nie jest konieczne. Krążki musimy rozłożyć na wysypanej mąką stolnicy/ tacce w dość sporych odstępach ponieważ rosną.

6. Pączki zostawiamy do wyrośnięcia na ok 30minut, w tym czasie rozgrzewamy olej, ja wypełniłam do ok 2/3 wysokości zwykły garnek z podwójnym dnem. Gdy pączki już wyrosły wrzucając kawałek ciasta do oleju sprawdziłam czy jest już gorący i ustawiłam płytkę na średnie grzanie.

7. Zabieramy się za pieczenie :) Wrzucamy do garnka po kilka pączków naraz, smażymy z każdej strony po ok 2 minuty, należy pamiętać żeby nie było to za szybko bo pączek w środku będzie surowy. Po usmażeniu każdy pączek powinien wylądować na ręczniku papierowym, aby pozbyć się nadmiaru tłuszczu.

8. Odstawiamy je do wystudzenia a następnie zabieramy się za nadziewanie. Ja użyłam dżemu truskawkowego oraz budyniu karmelowego. Do ugotowania budyniu użyłam 2/3 ilosci mleka które było podane w przepisie, dzięki temu był bardziej gęsty. Wybrane nadzienie przekładamy do rękawa cukierniczego/szprycy i nabijamy pączusia. Dekorujemy i gotowe ! :)


kilka fotek:

tak sobie rosły ;p

pieczemyy xd


i jemy ;p 


Smacznegoo ! :)




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz